Lyckan :)

yes yes yes! äntligen har vi sparkat igång tävlingssäsongen! igår bar det av till Jälla med Julle och zapha för att skutta lite 1m och 110cm.
For upp med de till ridhuset i Örbyhus dagen innan för att trimma lite, Julle va helt sjövild! Hoppade fram på en fem-och-en-halva (travhopp in på ett kryss, 5,5m till en oxer) och han flaxade över som att han bara hade lite skräp under hovarna, men jag gav mig efter att han åtminstone hoppat 120cm hyfsat. Trimmade lite på en linje räcke-räcke, 4 galoppsprång, bara för att testa gas och broms. För Zaphas del va det även ett test att se om jag klarade av honom i själva ridhuset, han har nämligen ett hörn i detta ridhus där han förr i tiden var väldigt bråkig. Han va spänd i det hörnet nu och provade en gång om han kunde slänga sig men jag gjorde som jag fått lära mig. Ignorerade att han sprattla och for och höll all fokus på vart vi skulle, väl framme vid hindret är det upp till honom att lösa problemet - jag kan bara guida honom dit. Säger bara det - herrejävlar va den hästen kan hoppa när han vill!!! När oxern i fem-och-en-halvan låg på 120cm fick han till det PERFEKTA språnget! det va som att tiden stannade upp några sekunder för han fick ett sånt häng i luften... underbart.. det är de sprången som gör mig motiverad att kämpa vidare med honom för han kan bara bli bättre.

Men som sagt, igår va det dags för årets första tävling. Julle va piggare än piggast! Felfri i 1m, i 110cm blev han lite väl övertaggad i omhoppningen så då flög två bommar. Han hade den andra snabbaste tiden i klassen så gubben kan än!
Efter att ha tränat Zapha på ett snällare tränsbett under den här vintern va det dags att prova det på tävling och jag tyckte att det gick riktigt bra! Åtminstone inomhus fungerar det, jag får jobba lite mer men å andra sidan känner jag vilken skillnad det gör med hans språng plus att jag får ett sånt härligt "sug " från honom emot hindren. I 1m  gjorde han en jättefin grundomgång förutom en linje där han lyckades springa iväg lite - pang så åkte den bommen. Men i 110cm kompenserade han med att göra bästa grundomgången på länge, blev en snabb omhoppning också! tyvärr vände jag upp honom liiiiite för nära på ett räcke - kunde ha legat kvar men nej då.. väldigt surt för vi hade fått en bra placering annars.

Men nu har vi iallafall med oss en positiv känsla med oss till nästa tävling.



-kärlek-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback