Vi frossar i polkagrisstänger och Lyxknäcke från Gränna

igår va Zaphas "mamma" från Gränna här och hälsade på, det va första gången på åtta år som hon fick se honom. Bodil va precis så som jag hade hoppats på och vi klickade direkt. Hon fick veta det jag vet om vad Zapha varit med om medan jag fick veta dels hur han varit som liten (helt otroligt söt på korten, precis som jag misstänkt...) och dessutom lite om tiden efter att hon sålt honom. Jag trodde att Zapha bara haft en fodervärd men det har tydligen funnits flera, helt plötsligt känns det logiskt att det tagit så lång tid för honom att komma till ro här. Sen han lämnade Bodils hem har han inte bott så här länge på ett och samma ställe... tills nu.. och jag kan inte låta bli att undra om inte saker och ting började gå snett hos den där märkliga killen som han tydligen kastat av hela tiden.. han som aldrig kastat av mig med vilja.. stackars min lilla Zapp, ständigt missförstådd.. tänk att han ändå är så genomsnäll trots allt han gått igenom...
det va så roligt att få höra och se hur han var som unghäst för det verkar som att han blivit sig själv igen sen han kom till oss... underbara lilla häst.. och tänk att han är så på pricken lik sin pappa i beteende..
Att få träffa Bodil var så otroligt roligt och nödvändigt, det blev ett avslut för henne men samtidigt en ny början. och för min del klarnade bilden mer av hur Zaphas liv faktiskt sett ut, vore det inte för att hon gjorde ett sånt bra grundarbete med honom som unghäst skulle han säkert aldrig blivit så bra som han är nu. Det är synd att hon inte har möjlighet att ha häst längre för då skulle jag utan tvekan sälja honom till henne när han blir pensionär. Du får skaffa gård tills dess Bodil?!!
Nej gud, jag kan nog skriva i all evighet om det här... men det är nog bara Bodil som orkar läsa det så jag konstaterar helt enkelt att gårdagen gick i Zaphas tecken (en lååååååång vit näsa).

idag har vi istället varit på tävling i Roslagen och behöver jag nämna att det var smällhett?
i 105cm var Julle felfri och kom 7a. Zapha va lite tittig på ett hinder och rev det men gick jättebra i övrigt. Egentligen är han inte speciellt tittig förutom när det är hinder med infångare som ser ut som hästar, det va det idag och jag har full förståelse för att han tycker det är konstigt att hoppa över en främmande häst. Hästarna ser ju världen som en tavla vilket gör att ett plank som har formen av en häst kan uppfattas som en livslevande och främmande häst.
i 110cm fick jag inte till rytmen alls på Julle och valde att utgå, ville inte rida in i en lång kombination med honom när jag inte kan garantera att jag lägger honom rätt in.
Zapha var däremot hett på gröten, lite väl het.. två bommar åkte ner men hästen hoppade bra iallafall.
Så man kan väl säga att jag är nöjd med hästarna idag men bara halvnöjd med min egna insats.

Men varför älta? Nu tar vi nya tag, på onsdag blir första träningen för Christine på ett år! Ska bli roligt att träffa henne igen och höra hur hon haft det i tyskland..

Nu ska jag krypa ner i sängen, nyduschad med en doft av hallon och sommar istället för svett och smuts...
-kärlek-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback