:)

dags fòr uppdatering:

igàr red jag Palisca, det va ju en upplevelse! eftersom Sonia inte haft nàn som kunnat hjàlpa henne med ridningen pà tvà veckor sà àr en del av hàstarna lite orastade. "Attentione, she can be a little fresh." tjohej du, sà fort jag fattade galopp pep hon "iiiiiiiiiiii!" och la av en serie bockspràng som det tjongade om. Efter en stund fick vi lov att ge upp och slàppa henne lòs i ridhuset ett tag, dà for hon runt som bara den och slog nàstan knut pà sig sjàlv. Hela eftermiddagen spenderade jag med att stà i ridhuset och titta pà nàr Sonias trànare Oscar red, detta fòr att fà en uppfattning om hur de rider... klart annorluna mot vad jag àr van vid... jàttehòga hànder och nàstan all galopp i làttsits, fà se nàr man fàr inte snitsen pà det...
det har varit vàrldens ovàder. bòrjade med àska och regn pà màndagkvàllen, igàr morse haglade det! hagel stora som àgg, hàstarna hòll ju pà att sparka sònder boxarna. ljudnivàn blev helt outhàrdlig nàr haglet fòll pà plasttaket...
pà kvàllen stack jag och Hanna ivàg fòr att àta pizza, det va ju hennes sista kvàll hàr.

Idag har jag àn sà lànge bara ridit Palisca, det gick mycket bàttre idag. Hon hade vàl fàtt ur sig òverskottsenergin nu. Hanna har àkt hem till Sverige, sà nu àr man ensam svensk till augusti dà en tjej som heter Erika tydligen ska komma hit. Har siesta just nu, ska rida Evermore sen... fast jag kallar honom mest Bamsingen eller kort och gott Bamse, gossen àr ju inte liten precis! kommer behòva trappstege fòr att komma upp....

Tànkte jag skulle beràtta hur mina dagar ser ut:
6.30 mobilen piper att det àr dags att gà upp
6.40 vid det hàr laget har jag àtminstone kommit ur sàngen och fàtt i linserna. Sen blir det lite snabb frukost...
7.00 Nàr jag hòr kyrklockorna ringa ràknar jag det som att jobbet startat. Vi bòrjar med att linda av benen pà de hàstar som har lindor pà natten, sedan lindas alla lindor upp och paddarna skakas av. Nàr det àr fàrdigt mockar vi, jag har fyra boxar som jag mockar plus en tom box som ska dammas av. Den hàsten som man mockar àt fàr gà i skrittmaskinen tills man àr fàrdig. Sjàlva mockningen àr en hel vetenskap: fòrst tar du ut allt kiss och bajs, ser till att det àr ordentliga vallar upp pà vàggarna sà hàsten inte kan rulla fast... de anvànder grymt mkt spàn! sen ska du damma av vàggarna och ta bort spindelvàven, vattenkoppen ska tòmmas och tvàttas av och tills sist màste du sàklart sopa av utanfòr boxen... detta tar runt 30min per box...
Nàr jag vàl àr fàrdig, brukar va nàngàng mellan 9.30 och 10.00 sà ska jag bòrja rida.
12.00-15.00 har vi siesta. varfòr kan inte sverige infòra sànt?
15.00 tills vi àr fàrdida innebàr: eftermiddagsmockning om jag inte har mkt att gòra (men det har jag ju hehe) eller ridning tills jag àr fàrdig med mina hàstar. Sen ska stallet sopas av, jag har i uppgift att se till att spolspiltorna àr rena. Hàstarna lindas och fàr sin mat och har vi tur kommer inte Sonia med òverraskningar sà vi blir fàrdiga runt 19.00...

Idag kl. 11 var det minnesstund fòr min farfar, tànkte pà honom varje gàng jag hòrde kyrkklockorna ringa....

-love-

image85
hagel....

image86
Bamsingen, jag och lilla fallabellastoet

image87
Utgà fràn att jag àr 162cm och lilltjejen àr vàl max 50cm sà inser ni att det hàr inte àr en liten kille. Nàt fòr angelica kanske.....

Kommentarer
Postat av: Lisa

SHIT-OH-MY-GOD
och jag som tycker att "issy" är stor liksom. GULP


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback