Årets första tävling

hihih... igår var det årets första tävling :D

Vi va putsade och laddade till tusen alla tre, d.v.s jag, Julle och Zapha.

Första klassen var en 1m med 70 starter, jag hade startnr 5 med Junior Demand och startnr 45 med Zapha.
Jag kan ju tala om att det är fruktansvärt roligt att tävla ponny bland storhästar för Julle och jag kan svänga MYCKET snävare än alla andra. Alltså gick det fort som f*n för mig och Julle och när vi spurtade i mål och lade oss i ledningen så gick en tjej förbi min mamma, skrattade och sa: sådär kan inte jag rida.
Sen var det Zaphas tur. Han fick en orättvis start, i vanliga fall får du komma in i ridhuset minst när det är ett ekipage kvar tills du ska starta. På så vis hinner hästen vänja ögonen vid ljuset samt komma till ro med omgivningen. Men hon som skötte dörrarna va lite virrig så vi fick inte komma in utan direkt när vi kom in i ridhuset var det meningen att vi skulle starta. Jag försökte ta det lugnt med honom, man har nämligen 45s på sig att starta efter att man fått signal, så jag travade ett varv och försökte få honom att dämpa sig innan vi startade. Han var väldigt spänd hela banan igenom men gjorde ändå det han skulle. Resultatet blev en felfri runda och så småningom en 19:e plats.
Julle och jag däremot.. vi ledde hela klassen igenom och vann! Mycket bra början på säsongen tyckte vi...

Sen var det dags för andra klassen, en 110cm. Zapha hade startnr 38 och Julle hade startnr 91 av 94 startande.

Zapha hade vid det här laget blivit väääldigt övertaggad. På framhoppningen blev det mycket studs och bus så fort man vände upp på ett hinder. Försökte dämpa honom men han jazzade bara upp sig mer ju mer vi hoppade fram. Väl inne på banan så kändes det rätt ok. Han va väldigt het men skötte sig bättre än förväntad. Vi va felfria fram till sista hindret i grundomgången, sen sprack det... Han hade nån fixidé om det sista hindret, ett räcke med murdelar under, varje gång han såg det under själva banan så hoppade han undan. Och nu när det var dags att faktiskt hoppa det hindret så tvärnitade han typ 10m ifrån och ställde sig på bakbenen om och om igen. Jag kunde inte få honom att gå fram till hindret,  han bara slängde sig och reste sig hela tiden. Så vi blev uteslutna där.
Klart att jag blev besviken för han kändes så fin innan. Men han är fortfarande väldigt grön i tävlingssammanhang så man får räkna med att såna här saker händer. Det som väl är jobbigast är nog att man känner sig väldigt maktlös för det finns inte så mycket annat jag kan göra än att sitta still och vänta ut honom när han börjar studsa runt på bakbenen. Det här är ingen häst som du kan bli förbannad på i såna lägen, då blir han bara värre och och vi otur så tappar han balansen och ramlar baklänges över mig...

Men sen var det iallfall dags för mig och Julle. Han va helpå atthoppa igen, vi va felfria i grundomgången. Men sen i omhoppningen gick det lite för fort haha, va blev nog lite överladdade båda två. Så slutresultatet blev 13 fel och en 29:e plats.

Så överlag är jag nöjd med dagen. Hahah efter att ha pratat med Marlene Smith (Hebys tränare och min vidsidanav tränare), Marinette (min alltiallo tränare), Christine (min hopptränare) samt killen från angloarabföreningen som är dökär i mina hästar ("du vet inte vilka fantastiska hästar du har") så kände jag mig övertygad om att Zapha är en bra häst ändå. Och vad gäller Zaphas fobi för det där hindret så hade Marlene lösningen, 24 februari ska vi dit för heldagsträning..

Sköt om er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback