jul och ett varnande finger

shit vad tiden går fort när man bara jobbar :P
kan ju säga att julen var trevlig. började med att släppa ut hästarna och äta lite gröt innan jag kilade iväg till jobbet. kom hem lagom till god mat, kalle och klappar :) fick flytta-hemifrån-prylar och hästgrejer. precis vad jag ville ha med andra ord :)
på juldagen tvingade jag upp Niklas på Zapha så att vi kunde ta en julritt allihop. det va myspys, skylab fick finna sig att vara hästtomte.

image109
Mamma på Häxan, Niklas på Zapha, jag på Skylab och Lili på Lillebror :)

Idag åkte jag till Heby med Häxan och Zapha för att vara med på en träningstävling. Häxan fick hoppa 60cm, hon va jätte duktig. Stannade på två oxrar för hon tyckte publiken va snuskig men hoppade annars allting väldigt snällt :) så matte är supernöjd..
Zapha fick hoppa 90cm. Testade att slänga sig tre gånger men jag fick tag på honom varje gång så jag kände mig nöjd och bestämde mig för att inte hoppa 1m också. Pratade lite med Marlene Smith och hon tyckte jag tog rätt beslut, så jag är nöjd med dagen faktiskt.

Men nu måste jag däremot bli lite ilsk. Hur tänker ni människor i trafiken som inte vet hur man beter sig när man kör ikapp en hästtransport??! En lista på saker man INTE gör:
¤ Man lägger sig INTE precis bakom transporten och trycker så att det lyser in i transporten. Hästarna kan bli rädda!
¤ Man börjar INTE blinka med helljusen så att det lyser upp transporten, hästarna kan bli rädda!
¤ Man kör INTE om så nära som möjligt, finns ett antal olyckor som skett för att människor kört om för nära och istället kört in i transporten.

Lastbilar, bussar och allmänt folk som inte kan dessa enkla saker är en hästägares största skräck när man ger sig ut i trafiken med bil och hästsläp. Varje år sker alldeles för många olyckor då folk kör in i transporten bakifrån för att de kör för fort eller för nära, eller skrämmer hästen/hästarna i transporten så att de får ekipaget i gungning och föraren förlorar kontrollen. Vi HATAR er som kör som idioter!
Anledningen till att jag nämner detta är för att när vi åkte hem från Heby idag råkade vi ut för en av dessa förstoppade lastbilschaufförer som tror de äger världen. Han lade sig PRECIS bakom oss så att det lyste in i transporten,  hästarna blev oroliga men är tack och lov tillräckligt åkvana för att inte bli alltför upprörda. Sen ligger puckot mil efter mil bakom och trycker OCH BLINKAR med HELLJUSEN titt som tätt. Precis som om han tyckte att vi borde flytta på oss för han orkade ju inte köra om trots att han fick många tillfällen till detta. Inte nog med att han skrämde hästarna, han bländade ju pappa som körde. Till slut var jag så förbannad så hade jag haft numret skulle jag ringt hans chef och skällt ut de! är glad att pappa körde iallafall, jag har inte kört med släp tillräckligt mycket för att kunna hålla mig lugn i en sån situation. Man blir nervös för man vet att händer något nu så är det kört, det finns inte en sportmössa i världen att han skulle kunna undvika att köra in i oss om vi blev tvungna att bromsa hårt.

Tänk på det här nästa gång ni kör ikapp en transport, man måste ligga steget före.
En bil med hästsläp har nästan dubbelt så lång bromssträcka för du kan inte tvärnita med en häst i släpet.
Hästen/hästarna kan bli skrämda lättare än du tror, speciellt om de inte är åkvana.
KÖR INTE FÖR NÄRA OCH BLÄNDA AV!!!

tack för det//argbiggan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback